STAY MINDFUL TODAY Groningen & Drenthe
 

8 weekse mindfulnesstraining (MBSR Mindfulness Based Stress Reduction)

 

Voor wie

Iedereen die meer in het hier en nu aanwezig wil zijn en open staat voor het verkrijgen van inzicht in eigen patronen en automatische gedachtes.  Of omdat je geïnteresseerd bent in mindfulness en dit zelf wilt ervaren.

We volgen het wetenschappelijk onderbouwde MBSR curriculum, precies zoals Jon Kabat-Zinn het in 1979 heeft ontwikkeld. Het programma is zo goed doordacht dat het in de afgelopen veertig jaar nauwelijks is veranderd. Inmiddels worden over de hele wereld MBSR mindfulnesstrainingen gegeven en kun je wel spreken van een mindfulness beweging. Hier leer je wat Jon Kabat-Zinn zo geniaal heeft bedacht.

 

Je behaalt de beste resultaten als je…

  • Echt wilt dat er iets verandert.
  • Uit je comfort-zone durft te stappen.
  • De bereidheid hebt om naar je eigen denk- en gedragspatronen te kijken.
  • Tijd vrij maakt om te oefenen.
  • Open staat voor iets nieuws.


Dit zijn haalbare doelen!

Mindfulness is geen tovertrucje. Het is een vaardigheid van de mind die je kunt trainen. Net zoals je een nieuwe taal kunt leren of een nieuw instrument kunt leren bespelen. En je hebt er de rest van je leven baat bij.



Wat bereik je met een mindfulness training?

  • Je vindt rust in je hoofd
  • Je kunt je beter focussen en je beter concentreren.
  • Zorgen gaan sneller voorbij en het piekeren wordt een stuk minder.
  • Je gaat weer genieten van de kleine dingen van het leven.
  • Je leert je gedachten en emoties observeren als ‘gebeurtenissen in de mind’.
  • Je raakt niet meer verstrikt in je gedachten, maar kunt ze als ‘dia’s of als bladeren in stromend water’ voorbij laten gaan.
  • Je stopt met vechten tegen jezelf en je leert de dingen te accepteren zoals ze zijn.
  • Je wordt niet meer meegesleept door je emoties, en als het gebeurt is het minder heftig en sneller voorbij.
  • Je relaties worden betekenisvoller.
  • Je wordt creatiever in het bedenken van oplossingen voor ingewikkelde situaties.
  • Je gaat voor jezelf durven kiezen (zonder egoïstische of a-sociaal te worden).




 

Direct aanmelden voor een MBSR training of individuele (maatjes) MBSR training


Kortom, je raakt minder snel van slag als dingen niet goed gaan of zoals je had verwacht. Angst, boosheid en verdriet gaan sneller voorbij. Je geniet meer van het leven, van de mensen om je heen en je doet de dingen die jou blij maken en je echt voldoening geven. Daar is het leven toch voor bedoeld?


 


"Sceptisch als ik was - zo positief was ik na afloop. Deze mindfulness training heeft gezorgd dat ik meer tevreden ben met mijzelf, dat ik accepteer dat ik niet alles kan wat moet en mij daar niet schuldig over voel. Maar ook de aanwezigheid opmerken van je adem en wat dat met je doet" - Marloes van Schagenloo -


Opzet MBSR Mindfulnesstraining Groningen en Drenthe


De training bestaat uit 8 wekelijkse sessies van twee en half uur plus een oefendag. Educatie wordt afgewisseld met oefeningen, het uitwisselen van ervaringen en opbouwende inzichten door zelfreflectie.

De training vindt plaats in een kleine groep van minimaal 6 en maximaal 12 personen.

Elke bijeenkomst heeft een eigen thema en bestaat uit: mindfulness oefeningen, theoretische onderbouwingen en het uitwisselen van ervaringen. Met een geleidelijke opbouw naar de praktische toepassing in het dagelijks leven. Mindfulness is een 'way of living'!


Wat krijg je?

  • 8 sessies van 2½  uur (9:30 – 12:00 uur)
  • Oefendag van zes uur (10:00 – 16:00 uur)
  • Professioneel werkboek van de Radboud Universiteit
  • 8 audiobestanden op USB om thuis mee te oefenen. 
  • Professionele begeleiding van een VMBN lid 1 Mindfulnesstrainer
  • De mogelijkheid om tussen de training door telefonisch contact op te nemen 
  • Prachtige, rustige en unieke locaties. Waar je echt de mogelijkheid krijgt om mindfulness te beoefenen



ONZE MIND LEREN KENNEN

In deze overweldigende samenleving waarin de hele dag prikkels op je afkomen, is het best lastig je eigen plek te vinden. Dat komt omdat het oerinstinct van onze mind vechten, vluchten of verstijven als gewoonte heeft. We hebben de conditionele gewoonte om vooral bezig te zijn met iets wat niet goed gaat of beter moet of meer van willen. En hiernaast heeft onze (korte termijn) behoeftebevrediging een groot impact op onrust in onze mind. 

Waardoor je niet bezig bent met de dingen die ons wezenlijk gelukkig maken.

In de oertijd had dat een functie, maar nu maakt het ons vaak onnodig gestrest. Ons oerinstinct is helemaal niet gemaakt voor deze 21ste eeuw. Er zijn te veel prikkels, te veel verplichtingen, te veel verantwoordelijkheden en verwachtingen. Te veel sociale media. Te veel digitaal.





De meest voorkomende redenen om aan een MBSR training deel te nemen

Ook die van jou?

Meer in het NU aanwezig willen zijn. Minder willen piekeren en zorgen maken. Gedachten kunnen loslaten en dingen kunnen accepteren. Grenzen aanvoelen. Beter luisteren naar je lichaam. Meer genieten. Meer rust ervaren. Beter ontspannen. Angstige gedachten kunnen loslaten. Meer zelfvertrouwen krijgen. Makkelijker keuzes kunnen maken. Beter slapen. 


Samenwerken met je mind (en stoppen met tegen jezelf te vechten)  

Dàt is de reden van jouw stress. Daar kun jij niets aan doen. Your mind is not your fault. Maar je kunt er wel wat aan doen. Door wijs met je oerinstinct om te gaan. Waarom niet nu beginnen? Wat heb je te verliezen? Hoeveel ga je winnen? 







Wat brengt een Mindfulness Training

Herken je dit?

Je hebt je leven goed op orde, maar toch kun je er niet van genieten.

Je voelt je opgejaagd door je agenda en je to-do lijst. Je put jezelf uit met al je verantwoordelijkheden en verplichtingen en je hebt last van alle prikkels die de hele dag en soms ook s’ nachts op je afkomen. Je voelt de druk te moeten voldoen aan de verwachtingen van anderen, het altijd maar bereikbaar moeten zijn en je vind het moeilijk voor jezelf te kiezen. En misschien begint je lichaam al te protesteren. Met pijntjes, slecht slapen en vermoeidheid… Je wilt niet uitvallen.


Waar je naar verlangt is rust in je hoofd en rust in je leven.

Je zou willen dat het piekeren, denken aan de dag van morgen, altijd maar doorgaan en zorgen maken een keertje stopt. En dat je even helemaal kunt ontspannen en toekomt aan de dingen die jou echt voldoening geven. Zodat je gezond en gelukkig gaat leven. Het leven is te kort en te waardevol om het zomaar aan je voorbij te laten gaan.


Dat kan echt anders!

Deze MBSR Mindfulnesstraining in gaat je leren omgaan met al die stressvolle gedachten en emoties. Zodat je rust vindt in je hoofd en kunt voelen wat je lichaam jou vertelt. Dat gaat je helpen goed voor jezelf te zorgen en gezonder en gelukkiger te leven. Maar dat doe je zonder je hoofd te verliezen. Want je moet wel met beide benen op de grond blijven staan.


Effecten van deze mindfulnesstraining kunnen zijn

  •  Ervaren van meer balans
  •  Effectiever omgaan met stressvolle situaties
  • Afname van klachten zoals slaapproblemen /piekeren / vermoeidheid /gebrek aan concentratie
  • Bewuster en met meer aandacht leven in het NU                
  • Op een actieve manier een bijdrage leveren aan je gezondheid
  • Anders leren omgaan met klachten die je bijvoorbeeld ervaart door de overgang of chronische pijnklachten 



Praktische zaken

  • Het dragen van warme en gemakkelijke kleding is prettig tijdens de training.
  • De training wordt gegeven op drie prachtige, ruimtelijke en weidse plekken, zie locatie.
  • Je hoeft geen kussen of mat mee te nemen, deze zijn aanwezig op locatie.
  • Je kunt een eigen fleece deken meenemen waar je op kunt liggen.
  • De kosten voor een MBSR worden steeds meer door vele verzekeraars vergoed. Van € 100,- tot soms zelfs € 400,- euro. Voor de kosten van de training bij 'Stay Mindful Today', zie tarieven.
  • Wanneer je op de navigatie de plaatsnaam  van de locatie plus het adres intoetst, brengt deze jou (als het goed is) naar de juiste locatie. Als dit niet het geval is, laat dan op dat moment de mindfulness al beginnen en neem de tijd om in alle rust en kalmte aan te komen
Terug naar begin
E-mailen
Bellen
Map
Info
LinkedIn