STAY MINDFUL TODAY Groningen & Drenthe
 

Cognitieve compassie therapie - training gebaseerd op mindfulness


Voor wie

Ben je klaar met corona en het dagelijkse gestress? Loop je tegen problemen aan die je graag mindful zou willen oplossen thuis of op je werk. 

Wil je je leven weer op de rit te krijgen?

Heb je een mindfulness training gevolgd en ben je op zoek naar verdieping? Omdat je nu echt van die stress af wilt en blijvend tevreden wilt zijn met wat je hebt? 



Met dit cognitieve compassie programma vind je de weg naar verandering die werkt! Hoe? Je stopt met vechten tegen jezelf en gaat vriendschap sluiten met je mind. Met als resultaat een gezond en tevreden leven in een wereld die zoveel van je vraagt. Tevens in tijden van een crisis. 



Subliem ontwikkelt programma; Cognitieve, compassie therapie - training 

In een kort maar krachtig traject van 9 sessies krijg je inzicht in de werking van je mind en wat ervoor zorgt dat je zoveel stress ervaart. 

Blinde vlekken en hardnekkige patronen worden zichtbaar. Je gaat steeds beter inzien hoe je wijs kunt omgaan met de worstelingen van je mind en je gaat voelen dat het leven leuker is dan je (gestreste) mind denkt.

Er zijn drie generaties cognitieve therapie ontwikkelt in de afgelopen decennia (zie hieronder voor meer informatie). 

Tijdens het ontwikkelen van dit programma cognitieve, compassie therapie/training gebaseerd op mindfulness hebben we de beste theorieën en methodes geïntegreerd van deze drie generaties.





Sessie 1,2 & 3

De basis is dat je door bewustwording (mindfulness) steeds helderder weet wat jou van slag maakt en je ongemak en stress bezorgt. Door te leren hier met vriendelijkheid en compassie naar te kijken ervaar  je het effect hiervan. Want  met afkeer en weerstand ernaar kijken brengt alleen maar meer afkeer en weerstand. Je leert om bewuster stil te staan bij jou ervaring van het ‘hier en nu’ en deze niet te veroordelen. Er kan dan ruimte ontstaan om op een andere, effectievere manier met jou klachten om te gaan. Maar hiernaast gaan we nog een stap verder.

Sessie 4, 5 & 6

Samen gaan we op zoek naar irrationele en niet helpende gedachten. Samen onderzoeken en transformeren we deze in meer gezondere gedachten. Gedachten die jou niet somber, down, onzeker of in de war maken. Dit zijn niet zomaar affinimaties maar specifiek voor jou uitgezocht waarbij je jezelf een nieuw verhaal verteld in je mind. Met als effect dat je meer geluk en gezondheid zult ervaren.

Sessie 7, 8 & 9

Je creëert je eigen 'Heaven on earth"! Door allereerst bewust te zijn van waar jouw ongezonde en niet helpende geconditioneerde gedachten vandaan komen. Dit inzicht geeft veel helderheid over dat wat je wel nodig hebt in het leven. Waarmee je actief aan de slag gaat. Je zult wel actief wat moeten doen, alleen het inzicht hebben is vaak niet voldoende. Maar dit doen met een grondhouding vanuit liefdevolle vriendelijkheid brengt meer tevredenheid in het leven!

 

 



Je Krijgt intensieve persoonlijke begeleiding in alle facetten van je leven

  • We gaan samen stap voor stap alle mentale en fysieke obstakels uit de weg ruimen. 
  • Je raakt niet meer zo snel uit balans en je wordt weerbaar voor alle stress in deze hectische wereld. Deze cognitieve compassie therapie is een anker voor een duurzaam tevreden leven. 
  • Je leert weer hoe je rustig en ontspannen kunt blijven en je gaat de dingen doen die jou gelukkig maken.
  • Een methode waarmee je ieder levensprobleem kunt oplossen.



“Dit programma heeft mij zoveel gebracht en had ik veel eerder moeten doen! Er gebeurt daadwerkelijk een “change in mijn mind” die ik zo lang als last heb ervaren maar waar ik nu niet meer heftig op reageer. Ik voel meer innerlijke rust en veel minder stress”- J van der Mulder -



Hoe creëer je de 'Heaven on earth" 

Dit filmpje van 15 minuten (even de tijd nemen om naar te kijken) laat heel duidelijk zien waar de conditionering van ons gedrag vandaan komt. Maar het laat ook zien dat we er zelf wat aan kunnen doen en hiervoor kunnen kiezen. Twee zaken die hierin centraal staan en dat is;

  1. 'Mindfulness' of terwijl bewustwording van dat waar je ongemak, je stress, je geluk, je irritatie enz. in ervaart. 
  2. En herhalen, herhalen en herhalen van dat wat goed voor je is. Waardoor we kunnen kiezen om een leven te leiden die  'Heaven on earth' creëert. 

In mijn cognitieve compassie therapie is dit filmpje een onderdeel van de training waarin verdiepend gekeken wordt naar jou conditioneringen en wat healend voor je is om te herhalen in alle liefdevolle vriendelijkheid naar jezelf en naar de wereld toe. 





Denken, voelen en doen

Denken, voelen en doen hebben meer met elkaar te maken dan je denkt. De manier waarop je denkt heeft invloed op wat je voelt en wat je durft te doen. Cognitieve therapie gebaseerd op mindfulness is gedegen wetenschappelijk onderzocht en blijkt zeer effectief te zijn bij depressie, angst- en paniekklachten. Maar ook zeer helpend bij te veel piekeren, geen rust kunnen vinden, regelmatig down voelen, niet kunnen slapen omdat je teveel denkt, negatief denken, zorgen maken, enz.


Een voorbeeld: twee mensen gaan naar hetzelfde feest. De ene persoon denkt “ik ken er vast helemaal niemand”. De andere persoon denkt: “Leuk, allemaal nieuwe mensen ontmoeten”. De eerste persoon zal zich angstig voelen en gespannen zijn, de tweede persoon zal enthousiast zijn. Precies dezelfde situatie kan bij verschillende mensen verschillende gedachten oproepen. Deze gedachten hebben invloed op hoe mensen zich voelen, wat hun stemming is en hoe zij zich gedragen.

Tijdens deze cognitieve, compassie therapie/training ga jij zelf aan de slag in de situaties die voor jou relevant zijn. Jouw gedachten, gevoelens en gedrag staan centraal. Door deze methode krijg je meer grip op jouw eigen manier van denken. Dit kan je helpen bij de negatieve en niet realistische manier van denken. Je leert als het ware je gedachten, gevoelens en gedrag positief te beïnvloeden door realistischer denken. Dit helpt je om minder somber of angstig te zijn en daardoor kun je actiever, positiever en tevredener in het leven komen te staan.


 

Persoonlijk advies over de cognitieve compassie therapie/ training?


We kunnen op korte termijn een kennismakingsgesprek plannen. 

Dan kijken we of het klikt en wat cognitieve compassie therapie/training voor jou kan betekenen. Laat hierin vooral je hart spreken, doen wat goed is voor jou!

Geheel vrijblijvend. Je zit nergens aan vast. 

Dat kan met het formulier hiernaast/onder, dan mail ik  jou binnen een paar werkdagen voor een belafspraak. 


Liever direct contact? 

Bel, 0624739034

App of 

Mail gerust....

Direct mailen


Je ontvangt z.s.m. een bericht. Mocht je nog niets hebben ontvangen, check dan je spam box.



Direct aanmelden voor cognitieve compassie therapie - training


Wat is cognitieve therapie?

Cognitieve gedragstherapie (CGT) is een combinatie van gedragstherapie en interventies die ontwikkeld zijn vanuit de cognitieve psychologie. Cognitieve gedragstherapie gaat er van uit dat de manier waarop je denkt invloed heeft op wat je voelt en wat je durft te doen. Je kunt bijvoorbeeld last hebben van onlogische gedachten die er voor zorgen dat je ongewenst gedrag in stand houdt. Cognitieve gedragstherapie richt zich er op deze niet helpende gedachten te veranderen.



 


DE DRIE GENERATIES GEDRAGSTHERAPIE

De eerste generatie gedragstherapie (ook wel klassieke gedragstherapie) werd ontwikkeld door Pavlov en Skinner en betreft klassieke conditionering. Er wordt gewerkt met reflexen. Voorbeelden hiervan die vandaag-de-dag nog worden toegepast zijn assertiviteitstraining en affirmaties. Het is gebaseerd op herhaling  (misschien ben je bekend met het Pavlov-effect, zie afbeelding hiernaast).


De tweede generatie is cognitieve  gedragstherapie; hier wordt de cognitie – kennen of weten – bij de therapie betrokken. De CBT (Cognitieve Behavioral Therapy) van grondlegger Aaron Beck valt hieronder; daarnaast wordt de RET (Rationeel Emotieve Therapie) van Albert Ellis hiertoe gerekend. Het uitgangspunt is dat emoties en gedrag (overtuigingen) veranderd kunnen worden door het veranderen van onderliggende gedachten.


De derde generatie is aandachtgerichte therapie. ACT (Acceptance and Commitment Therapie) en mindfulness MBCT (Mindfulness Based Cognitieve Therapie) zijn de actuele toepassingen van de derde generatie. In tegenstelling tot de tweede generatie, is deze generatie niet gericht op het veranderen van gedachten, gedrag en emoties, maar op het toelaten ervan. Het met vriendelijke aandacht onderzoeken wat er gebeurt in je lichaam en geest leidt tot inzichten, die op hun beurt soms leiden tot ander gedrag. MBCT is een behandeling die meditatietechnieken combineert met cognitieve gedragstherapie. Het is een effectieve behandeling bij mensen met terugkerende down, depressieve, ruminerende klachten maar ook voor andere en mildere klachten, zoals stress, angst, piekeren en alsmaar in een hoge versnelling zitten en het leven beschouwen als één lange ToDo-lijst.





"We geven vaak veel geld uit aan materiële zaken, maar je echte geluk begint in je hoofd. Wanneer je je hoofd en hart gaan samenwerken, kom je met een goed plan stap voor stap tot het leven dat jou gelukkig maakt." - W Hermsens -



Praktische zaken 

Tijdsinvestering: negen keer een bijeenkomst van anderhalf uur. Het is belangrijk dat je thuis dagelijks drie kwartier besteedt aan de oefeningen. Behandelingen worden individueel aangeboden

Planning: In overleg maken we een  geschikte planning, verdeeld over ongeveer 10 á 20 weken.

Locatie: In overleg word een geschikte locatie besproken afhankelijk van jou woon/werkplek. 

De cognitieve compassie therapie/training bied ik aan op de volgende locaties:

  1. Groningen aan de leonard Springerlaan 35 een prachtige plek naast het stadspark
  2. Assen aan de Overcingellaan 17  een prima en fijne plek.
  3. Veendam, een fijne praktijk aan huis.
  4. Of bij jou thuis of op je werkplek als hier een geschikte en rustige ruimte beschikbaar is.

Kosten: zie tarieven We starten allereerst met een vrijblijvend telefonisch kennismakingsgesprek. 

Terug naar begin
E-mailen
Bellen
Map
Info
LinkedIn